fbpx

Proč nemohu zhubnout v menopauze?

sandwitch odmotaný centimetrem na modrém pozadí

O hubnutí, stravě a menopauze s Bárou Wolfovou Balcarovou

Povídání s Bárou Wolfovou Balcarovou, odbornicí na vyváženou a zdravou stravu, která pozitivně podporuje látkovou výměnu, hormonální rovnováhu i celkové zdraví. Ve své praxi kombinuje  různé techniky a přístupy jako je např. metabolická typologie, techniky detoxikace, jídelníčky  pro redukci hmotnosti, nástroje funkční výživy, ale také alternativní způsoby stravování jako je vegetariánství, ájurvéda či prvky tradiční čínské medicíny.

Přibírání na váze s věkem, zpomalení metabolismu, dá se tohle vůbec vyřešit, bez toho, abychom přestaly dýchat a netloustly i ze vzduchu?

Ve své praxi se velmi často setkávám se ženami kolem 50, kterým se nedaří zhubnout na žádné dietě i když pro to dělají maximum. Stěžují si na návaly horka a časté pocení, špatně spí, prožívají bezdůvodné úzkosti, deprese a změny nálad a všechny se shodují na tom, že „přibírají ze vzduchu“. 

Základním pilířem řešení je správně nastavená strava a respekt k vnitřnímu stavu našeho těla. Jinak potřebuje jíst miminko, jinak batole, jinak teenager, jinak žena ve 30, a jinak žena ve 50 nebo v 70 letech. My to, bohužel nerespektujeme a mnohdy ani nevíme, že bychom měly. Jak naše tělo „zraje“, mění se i jeho potřeba živin a také se snižuje jeho schopnost trávit a využívat živiny z jídla, které jíme. Mění se jeho hormonální reakce a biochemické i metabolické potřeby a je tedy třeba vědět, jak jim vycházet v aktuálním období života vstříc. A to většinou neděláme. Ne že bychom nechtěly, ale nevíme jak. Nevím, které  potraviny jsou pro naše tělo vhodné, v jakých poměrech a v jakých kombinacích. Nemáme totiž tušení, jaká je naše optimální „palivová směs“.

Zpomalení metabolizmu se dá totiž přirovnat k „zadření motoru u auta“. Do benzínového auta bychom naftu nikdy nenatankovaly, protože by prostě dál nejelo. Do našeho těla ale „tankujeme“ neskutečně přeplácané a nevhodné „palivové směsi“, které mají za následek „zadření motoru“, tedy i zpomalení našeho metabolizmu. 

Pokud chceme měnit své stravovací zvyklosti, je třeba nejprve vědět, jaké „palivo“ je pro náš metabolizmus vhodné. Je tedy třeba určit jak naše tělo funguje zevnitř, co mu skutečně schází, nebo čeho má naopak příliš, jak fungují jeho orgánové systémy a které potraviny mají potenciál vnitřní terén těla podpořit a jeho stav vylepšit. A v tom nám může pomoci např. program Metabolic Balance.

Na „přibírání s věkem“ mají, vedle stravy, vliv ale i další faktory. Např. spánkový režim nebo

stres. Obojí může pozitivně nebo negativně ovlivňovat naše hormonální reakce. Nedostatek spánku a vysoká míra nezpracovaného stresu uvádějí tělo do hormonální nerovnováhy, která

má za následek nabírání na váze a neschopnost těla hubnout. Naopak, dostatek spánku a psychická rovnováha podporují naši hormonální rovnováhu, tělo pak lépe spaluje tuky a snáze hubne i regeneruje.

Hormonálními výkyvy,  nepříjemných stavy od pocení až po emoční nelad. Jak předcházet nebo řešit aspoň některé z obtíží, týkajících se menopauzy pomocí úpravy stravy?

Ženy v menopauze řeší tloustnutí přidáním sportovních aktivit – je to správná cesta?

Spánek, odpočinek, regenerace a jejich vliv na stabilní váhu a zdraví

Emoční hlad, zajídání smutku a další negativních emocí – jak tomu předcházet z hlediska výživy?

Celý článek a odpovědi na výše uvedené otázky najdete v čísle 1/2020 My50+.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Close
  • Životopis – jak na něj

    Životopis je vaše vstupenka na pracovní pohovor. Je to sumář  vašeho vzdělání, zkušeností, schopností a dovedností. Je to podklad, který zasíláte personalistovi, pokud se u něj hlásíte  na volnou pracovní pozici. Je to vaše vizitka, skrze kterou se snažíte zaujmout, abyste ukázala, že  se na vypsanou pozici hodíte. Na základě vašeho životopisu se  personalista rozhoduje, zda vás  pozve k pracovnímu pohovoru nebo  dá přednost jinému kandidátovi. Co by mělo být součástí životopisu? V první části uveďte své osobní a kontaktní  údaje, jméno a příjmení, telefon a email. Emailová adresa by měla být reprezentativní,  například vaše jméno a příjmení apod. Vyhněte se nevzhledně vyhlížejícím adresám, jako jsou  zdrobněliny jmen. Druhou část životopisu můžete
  • Feng Shui jako objednávka

    Feng Shui, možná záhadná slova, která v posledních letech slýcháme často. Ale co za nimi opravdu je? Většina lidí, když už ta slova zná, představí si, že jde  o interierový design. Někteří ta slova možná spojí s nějakou čínskou naukou o prostoru. Ano, možná bychom to tak z části říct mohli, ale bylo by to hodně  málo. Feng Shui jedaleko hlubší. Může vás pohltit studiem a praxí na celý život. Nebo můžete jen jednoduše používat principy, které vám pomohou žít to,co jste si vždy přáli. Feng Shui není jen práce  s prostorem „Změna, to je to správné slovo, které pro mne  vyjadřuje Feng Shui. Jakoukoliv proměnou v našem bytě můžeme odstartovat změny v našich životech. A popravdě,
  • Černovlásky po padesátce

    Jsou vtipné. Jsou inspirativní. Jsou plné energie. A jsou krásné. Černovlásky po padesátce v podání  dvou chytrých žen – Marie Petrovové a Šárky Morávkové. Ve svých podcastech se potkávají se  zajímavými hosty, kteří mají co říci. A nejen ženám naší generace. Byla to pro mě čest,
  • 5 největších zdravotních omylů, když je vám 50+

    Cítíte se skvěle a vypadáte úžasně?A říkáte si proč se zabývat některými záležitostmi kolem svého zdraví?Důvod je prostý. Střední věk přináší ženám soubor určitých změn
  • Brýlové obruby

    Výběr správné obruby není jen věcí osobního vkusu optika a nebo zákazníka. Měla by to být souhra více faktorů, jako je účel použití brýlí, doba