Zahoďte „brzdy“, které vám brání v podnikání

žena v bílé košili a hnědým šátkem kolem krku, margareta křížová

Margareta Křížová
Přes dvacet let se věnuje obchodnímu poradenství, investicím, fúzím a akvizicím. Byla dlouholetou spolumajitelkou společnosti CEAG v oboru právního a obchodního poradenství při prodejích firem. Specializuje na finanční a obchodně–strategické poradenstí pro malé a střední firmy a působí také jako mentorka začínajících podnikatelů. Byla jedním z investorů v pořadu Den D 
a moderovala pořad Máme na to v České televizi. Momentálně, mimo svoji práci, také píše vtipný blog o podnikání
na www.margaretakrizova.com. Kniha Z deníku investorky, kterou napsala, je zábavným, ale i praktickým průvodcem 
pro začínající podnikatele. Vystudovala Školu mezinárodních a veřejných vztahů a Executive Masters of Business Administration 
na ESCEM School of Business and Management /University of New York/Prague


Nedá mi to, Margareto, abych se vás hned v úvodu nezeptala na to, jak vnímáte nastavení společnosti ve vztahu k lidem kolem padesátky?

Zjednodušeně řečeno, naše společnost nahlíží na lidi kolem padesátky jako na konzervativní a staromódní, kteří to neumí moc s počítačem. Ještě se k tomu občas můžeme slyšet, to jsou TI, co nejsou na sociálních sítích. Ale na druhou stranu musím říct, že někdy si za to můžeme tak trochu i my sami. Pro řadu lidí je stále padesátka věk, kdy už je čas se pomalu ukládat k zimnímu spánku a hybernaci. Ale každopádně stále platí, že společnost, zejména ti mladší, vnímá lidi 50+ jako „game over“. A ono to může být přesně naopak. Hra teprve začíná…

Myslíte, že zakládat novou firmu a vrhnout se do podnikání v tomto věku je v pořádku? Není na to už pozdě? 

Určitě na to pozdě není. Vzpomeňte si, kolikrát si říkáme: „Kdybych byla bývala věděla …“ Je velká pravděpodobnost, že v padesáti a dál, to člověk už ví. Může nejen zúročit své znalosti a zkušenosti, ale i prožitky. Už vás jen tak něco nerozhodí, většinou poznáte, kdy na vás někdo hraje divadlo, snaží se vás napálit, předstírá něco, co není, případně poznáte hlupáky, kterým je lépe se vyhnout. Už jste to prostě zažili, víte, že cesta vede nahoru a dolů a případný neúspěch netrvá věčně. Takže naopak, myslím si, že je velká výhoda využít v tomto věku to, co vím a co jsem zažila, a zkusit něco nového.

Zkušenosti a vědomosti v kombinaci s časem, to je ideální balíček pro start něčeho nového.

Ale pozor, nedejte na mediální masáž, že každý musí zakládat obrovskou globální firmu a najít si svého investora. Klidně si založte svůj malý hezký byznys – živnost. A zkuste to zlehka a třeba jen lokálně. Nikdy nevíte, jestli se vám časem vaše živnost nerozběhne a nevyroste v něco většího. Znáte to – opatrnost matka moudrosti. Přidejte k tomu trochu energie a špetku byznysového rizika a máte skvělý recept na rozjezd vlastního podnikání.

S tím naprosto souhlasím. Většina žen kolem padesátky najednou zjišťuje, že mají mnohem více času. Protože děti už jsou velké a rodina přestane vyžadovat jejich pozornost. A to je ten správný okamžik vrátit se třeba k věcem, které musely dříve odkládat, a přerodit je v byznys.

Přesně tak. Zkušenosti a vědomosti v kombinaci s časem, to je ideální balíček pro start něčeho nového. Říkám tomu luxus, který do padesáti nemáme. Tak proč ten luxus nevyužít k něčemu, co nám bude dělat radost, a ještě může přinést finance.

To, co nás někdy odrazuje od toho prvního kroku, jsou dost často různé strachy. Jak se jim postavit? Setkáváte se s tím u klientů často?

Ano, já tomu říkám brzdy v hlavě. To jsou přesně věci jako: ještě nejsem perfektní; počkám, až na to bude správný čas; co tomu řeknou lidi. Další komplikací může být rodina. V mnoha případech můžete slyšet: „Prosím tě, do čeho by ses teď pouštěla? Vždyť to pořádně neumíš nebo to ani nevyjde…“

A to jsou právě ty stereotypy nastavené ve společnosti .Věta – co tomu řeknou lidi – je obrovská brzda, ale je to přirozené, zejména pro naši generaci. Musím přiznat, že i mě to někdy dostihne, když dávám například post na sociální sítě a váhám. V hlavě mám otázku mířenou na konkrétní lidi, co tomu řeknou. Ale pravda je, že ve většině případů nás naše okolí řeší mnohem méně, než si představujeme. A upřímně řečeno, pořád je lepší, když o vás lidi mluví, než když nikoho nezajímáte. A že vás pomluví „Maruška“, co nezvedne zadek z gauče od kafe a seriálu? Děláte to pro sebe a pro lidi, kteří si řeknou: Hele, to je super!

Celkem jednoduché je udělat tento krok ve vztahu k cizím lidem. Ale co když je to rodina? Tady nejde jen tak mávnout rukou, aniž by to nějak nenarušilo vzájemné vztahy. Jak to řešit tady?

V rodině je to samozřejmě citlivější téma, zejména tam, kde například manžel sám spravuje finance. Ale složité to může být i u rodičů. Všechno je o komunikaci, neboli když spolu lidi mluví, řada věcí je pak jednodušší. Sedněte si s rodinou, vysvětlete, co máte v plánu, jaká jsou rizika a co to bude znamenat finančně. Velkou brzdou totiž bývá dojem, že ke startu podnikání je potřeba spousta peněz. Pokud nerozjíždíte globální výrobu ponorek, o čemž pochybuji, není to pravda. Členové rodiny mohou mít zkreslený názor na podnikání, ovlivněný negativními informacemi z médií. Proberte s nimi otevřeně své podnikatelské plány, je to vůči rodině féra pro rodinné finance je to nezbytné. 

Celý článek si můžete přečíst v červnovém čísle My50+ , 6/2021

Close