Proč nemohu zhubnout v menopauze?

sandwitch odmotaný centimetrem na modrém pozadí

O hubnutí, stravě a menopauze s Bárou Wolfovou Balcarovou

Povídání s Bárou Wolfovou Balcarovou, odbornicí na vyváženou a zdravou stravu, která pozitivně podporuje látkovou výměnu, hormonální rovnováhu i celkové zdraví. Ve své praxi kombinuje  různé techniky a přístupy jako je např. metabolická typologie, techniky detoxikace, jídelníčky  pro redukci hmotnosti, nástroje funkční výživy, ale také alternativní způsoby stravování jako je vegetariánství, ájurvéda či prvky tradiční čínské medicíny.

Přibírání na váze s věkem, zpomalení metabolismu, dá se tohle vůbec vyřešit, bez toho, abychom přestaly dýchat a netloustly i ze vzduchu?

Ve své praxi se velmi často setkávám se ženami kolem 50, kterým se nedaří zhubnout na žádné dietě i když pro to dělají maximum. Stěžují si na návaly horka a časté pocení, špatně spí, prožívají bezdůvodné úzkosti, deprese a změny nálad a všechny se shodují na tom, že „přibírají ze vzduchu“. 

Základním pilířem řešení je správně nastavená strava a respekt k vnitřnímu stavu našeho těla. Jinak potřebuje jíst miminko, jinak batole, jinak teenager, jinak žena ve 30, a jinak žena ve 50 nebo v 70 letech. My to, bohužel nerespektujeme a mnohdy ani nevíme, že bychom měly. Jak naše tělo „zraje“, mění se i jeho potřeba živin a také se snižuje jeho schopnost trávit a využívat živiny z jídla, které jíme. Mění se jeho hormonální reakce a biochemické i metabolické potřeby a je tedy třeba vědět, jak jim vycházet v aktuálním období života vstříc. A to většinou neděláme. Ne že bychom nechtěly, ale nevíme jak. Nevím, které  potraviny jsou pro naše tělo vhodné, v jakých poměrech a v jakých kombinacích. Nemáme totiž tušení, jaká je naše optimální „palivová směs“.

Zpomalení metabolizmu se dá totiž přirovnat k „zadření motoru u auta“. Do benzínového auta bychom naftu nikdy nenatankovaly, protože by prostě dál nejelo. Do našeho těla ale „tankujeme“ neskutečně přeplácané a nevhodné „palivové směsi“, které mají za následek „zadření motoru“, tedy i zpomalení našeho metabolizmu. 

Pokud chceme měnit své stravovací zvyklosti, je třeba nejprve vědět, jaké „palivo“ je pro náš metabolizmus vhodné. Je tedy třeba určit jak naše tělo funguje zevnitř, co mu skutečně schází, nebo čeho má naopak příliš, jak fungují jeho orgánové systémy a které potraviny mají potenciál vnitřní terén těla podpořit a jeho stav vylepšit. A v tom nám může pomoci např. program Metabolic Balance.

Na „přibírání s věkem“ mají, vedle stravy, vliv ale i další faktory. Např. spánkový režim nebo

stres. Obojí může pozitivně nebo negativně ovlivňovat naše hormonální reakce. Nedostatek spánku a vysoká míra nezpracovaného stresu uvádějí tělo do hormonální nerovnováhy, která

má za následek nabírání na váze a neschopnost těla hubnout. Naopak, dostatek spánku a psychická rovnováha podporují naši hormonální rovnováhu, tělo pak lépe spaluje tuky a snáze hubne i regeneruje.

Hormonálními výkyvy,  nepříjemných stavy od pocení až po emoční nelad. Jak předcházet nebo řešit aspoň některé z obtíží, týkajících se menopauzy pomocí úpravy stravy?

Ženy v menopauze řeší tloustnutí přidáním sportovních aktivit – je to správná cesta?

Spánek, odpočinek, regenerace a jejich vliv na stabilní váhu a zdraví

Emoční hlad, zajídání smutku a další negativních emocí – jak tomu předcházet z hlediska výživy?

Celý článek a odpovědi na výše uvedené otázky najdete v čísle 1/2020 My50+.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Close